Heeft u een eis? Zorg voor bewijs!
Uw klant betaalt niet of uw verwachte levering blijft uit? Wapen uw eis met schriftelijk bewijs.
Een voorbeeld: Uw klant betaalt niet op tijd. Om de goede verstandhouding te behouden, stuurt u geen aangetekende brief, maar belt u de klant op. Tijdens dit gesprek belooft de klant binnen de zes maanden alles te betalen. Vraag hem dan om dit per e-mail te bevestigen of stuur minstens zelf een e-mail ter bevestiging. Op die manier beschikt u over schriftelijk bewijs van uw afspraken (én kan uw klant de schuld achteraf niet meer betwisten).
1. Voorkom bewijsproblemen
Een mondelinge overeenkomst is geldig en bindend, maar als uw medecontractant de afspraken niet nakomt, zal het niet eenvoudig zijn om deze af te dwingen.
Om bewijsproblemen te voorkomen, doet u er dus altijd goed aan om mondelinge afspraken:
Op te nemen in een schriftelijke, ondertekende overeenkomst;
Of schriftelijk of per e-mail te bevestigen aan uw medecontractant, met verzoek tot bevestiging;
Of op te nemen in bestel- of leverbonnen of andere documenten, samen met uw algemene voorwaarden.
Opgelet! Ontvangt u zelf een schriftelijke bevestiging van uw medecontractant, die niet strookt met de realiteit, betwist de inhoud daarvan dan onmiddellijk.
Ten aanzien van particulieren is een schriftelijk bewijs nog belangrijker. Voor bedragen hoger dan 3.500,00 euro is een ondertekend geschrift wettelijk verplicht.
2. Oeps, geen schriftelijk bewijs, wat doet de rechtbank?
Tussen of tegen ondernemingen is het bewijs in de meeste gevallen vrij.
Er kunnen naast schriftelijke overeenkomsten bijkomende bewijsmiddelen worden aangewend, zoals getuigen, vermoedens, sms’en, WhatsAppberichtjes en e-mails.
De rechter beslist vrij welke waarde hij daaraan hecht (en of hij getuigenbewijs toelaat).
3. Geldt mijn e-mail of digitaal getekend document als een ‘origineel’ getekende overeenkomst?
Een e-mail met een standaard e-mailhandtekening (zoals de naam) geldt niet als een origineel getekende overeenkomst. Dit kan wel aanzien worden als een schriftelijk bewijs.
Een digitaal getekend document mét een gekwalificeerde handtekening (bv. door gebruik van de ID-kaart) wordt wél gelijkgesteld met een handgeschreven handtekening en geldt dus volledig als een getekende overeenkomst.
Zie ook:
www.paqt.be/inzicht-1/de-elektronische-handtekening-voor-thuiswerkers-in-coronatijden
16-02-2021 Deze nieuwsbrief is louter informatief en dient niet beschouwd te worden als een juridisch advies. Voor uw vragen of een juridisch advies kan u contact opnemen met ons kantoor.