Factuur protesteren? Let erop dat u in uw eerste protestbericht gemotiveerd ál uw redenen van protest opgeeft! Latere redenen riskeren buiten beschouwing te worden gelaten.
Nieuwe rechtspraak van het Hof van beroep Antwerpen vereist dat dit protest duidelijk gemotiveerd wordt met opgave van bij het begin van álle redenen van het protest.
Op ondernemers rust de verplichting om binnen een korte termijn facturen te protesteren waarmee zij het niet eens zijn. Hetzelfde geldt voor andere documenten, zoals (aangetekende) brieven of e-mails.
Bij gebreke aan protest geldt een feitelijk – weerlegbaar – vermoeden van aanvaarding. De rechtbank mag er dan van uitgaan dat de gefactureerde prestaties of de inhoud van het document overeenstemmen met de overeenkomst tussen partijen.
Het Hof van beroep te Antwerpen vereist uitdrukkelijk dat het eerste protest de volgende zaken bevat:
een ondubbelzinnige afwijzing van de aanspraken, alsook
een gemotiveerde, precieze en concrete weergave van ál uw redenen van het protest.
Het hof wijst erop dat er enkel rekening zal worden gehouden met redenen die vermeld zijn in de initiële protestbrief. Met later ingeroepen redenen zal geen rekening moeten worden gehouden bij navolgende discussies omtrent de gegrondheid van het protest.
27-01-2021 Deze nieuwsbrief is louter informatief en dient niet beschouwd te worden als een juridisch advies. Doordat de maatregelen die de overheid neemt, elkaar in een snel tempo opvolgen, is het mogelijk dat de informatie in deze nieuwsbrief intussen achterhaald is. Voor uw vragen of een juridisch advies kan u contact opnemen met ons kantoor.