Voortgang van sociale inspectie binnenkort te volgen via nieuw eDossier
1 - WAT?
De communicatie en gegevensuitwisseling tussen de sociale inspectiediensten verloopt binnenkort via het eDossierplatform. Ook de communicatie tussen de sociale inspectie en het arbeidsauditoraat en de afdeling administratieve boetes van de FOD Werkgelegenheid zal via dit platform gebeuren.
Het nieuwe communicatieplatform is ingevoerd door de wet van 13.05.2023 tot wijziging van het Sociaal Strafwetboek. Deze wet markeert een nieuwe fase in de digitalisering van de informatie-uitwisseling in de strijd tegen illegale arbeid en sociale fraude.
Reeds in 2011 werd een eerste aanzet gegeven tot digitalisering en modernisering van de sociale inspectie. Zo werd het elektronisch proces-verbaal tot vaststelling van inbreuken op de sociale wetgeving (het e-pv) ingevoerd, wat leidde tot een verbetering van de kwaliteit van de processen-verbaal. Ondertussen wordt dit e-pv gebruikt door bijna alle regionale sociale inspectiediensten.
2 - Hoe?
Het platform zorgt ervoor dat elke belanghebbende op elk moment de voortgang van een sociale inspectie kan opvolgen en in een latere fase de uitkomst van vervolgingen en veroordelingen kan vernemen. Elke belanghebbende kan bovendien alle documenten online raadplegen met betrekking tot de vervolging of veroordeling, op voorwaarde dat ze daartoe gemachtigd zijn.
Het bijzondere aan het platform is dat het niet enkel toegankelijk is voor de overheidsinstanties en de werkgever, maar ook voor betrokken personeelsleden.
Indien er bijvoorbeeld sprake is van een inbreuk op de welzijnswetgeving, kan deze inbreuk gevolgen hebben voor meerdere of zelfs alle werknemers van de onderneming. Daardoor hebben mogelijk alle werknemers toegang tot de informatie op het platform.
Het voordeel van het eDossier is de snelheid waarmee gecommuniceerd kan worden. Elke beslissing tot vervolging of seponering zal namelijk rechtstreeks naar de e-Box van de burger of onderneming worden verstuurd waardoor elke partij onmiddellijk op de hoogte is van de beslissing en zo het dossier verder kan opvolgen.
Daarnaast zullen alle regionale diensten voor sociale inspecties en de regionale diensten voor administratieve boetes toegang hebben tot het eDossier. Ze kunnen bij een inspectie dus zelf gemakkelijk nagaan of er eerder sancties werden opgelegd voor inbreuken op regionaal of nationaal niveau.
3 - Wanneer?
Het eDossier wordt gelanceerd in de tweede helft van 2023, door eerst de gegevensuitwisseling via het communicatieplatform te implementeren en vervolgens een tool op te nemen om digitale toegang tot documenten te krijgen.
Het eDossier wordt gefaseerd ontwikkeld en in gebruik genomen. Op termijn kunnen burgers en ondernemingen dus hun dossier elektronisch te raadplegen en verweermiddelen elektronische wijze indienen.
***
De invoering van het eDossier moet ervoor zorgen dat de overheidsinstanties sneller handelen en beslissingen onmiddellijk digitaal overmaken. Het zal dus (nog) belangrijker worden voor bedrijven en werkgevers om steeds de eBox te controleren en zo nodig snel te reageren op elk bericht in het kader van een sociale inspectie of bij ontvangst van een e-pv.
Vragen naar aanleiding van een sociale inspectie? Aarzel dan niet om het team arbeidsrecht van PAQT Advocaten te contacteren. Wij helpen u graag zowel voor, tijdens als na de controles om ervoor te zorgen dat een sociale inspectie geen onaangename verrassing wordt. Ook tijdens het verhoor kan u op onze bijstand rekenen.
1-08-2023 Deze nieuwsbrief is louter informatief en dient niet beschouwd te worden als een juridisch advies. Voor uw vragen of een juridisch advies kan u contact opnemen met ons kantoor.