De elektronische handtekening voor thuiswerkers in coronatijden


 
 

Mag ik elektronisch handtekenen, hoe doe ik dat (veilig) en mag men dat weigeren?

 

Mag de bank een correct ondertekende elektronische handtekening weigeren?

 

Recent stuurde ik een betalingsopdracht naar mijn grootbank. Uiteraard heeft die een performant online platform, maar als je geen onderneming bent, bots je soms op een limiet. De opdracht was digitaal in pdf opgesteld en ondertekend met een elektronische handtekening. Toch weigerde de bank mijn handtekening, en diende ik naar de bank te gaan of een ‘natte’ handtekening op papier met de post sturen.

Mag de bank een correct ondertekende elektronische handtekening weigeren?

Het antwoord is neen, de bank mag dit niet weigeren. Volgens de bank is er echter veel fraude en kunnen zij daarom geen opdrachten per email aannemen. Dit klopt niet.

Hier volgt waarom en wat u moet doen.

1.    Mag ik elektronisch handtekenen?

Ja. Sinds de Europese verordening uit 2014 is er een wettelijke basis die van toepassing is in alle lidstaten van de Unie. Deze verordening bepaalt dat de elektronische handtekening niet mag worden ontkend louter op grond van het feit dat de handtekening elektronisch is. Men mag een elektronische handtekening dus niet weigeren, louter en alleen omdat ze elektronisch is. Maar de bank zou dus wel mogen zeggen: het is niet veilig wat u doet, dus we erkennen die werkwijze niet.

2.    Hoe doet u dat dan veilig?

Diezelfde verordening zegt dat een gekwalificeerde elektronische handtekening hetzelfde rechtsgevolg heeft als een handgeschreven handtekening.

In mensentaal: als de elektronische handtekening het hoogste niveau van beveiliging haalt en zo erkend is, dan is ze gelijk aan een ‘natte’ handtekening op papier en mag niemand ze weigeren.

Elektronische handtekeningen komen in drie niveaus: gewoon, geavanceerd en gekwalificeerd.

Gewoon is alles wat enigszins naar handtekening ruikt via digitale weg: u begrijpt, dat is niet veilig.

Geavanceerd betekent uniek aan de ondertekenaar, die duidelijk te identificeren is, met een hoog vertrouwensniveau. Wat je ondertekent kan achteraf niet worden gewijzigd.

Gekwalificeerd is al het voorgaande, maar u gebruikt ook nog eens een gecertifieerd toestel.

Ik hoor u denken: dat kan ik niet. Toch wel! Heel veel mensen hebben alles in huis om dit te doen. U hebt een Belgische eID-kaart, een kaartlezer en een (Adobe Reader) pdf software nodig. Onze Belgische identiteitskaart is immers gecertifieerd. Er zit een handtekencertificaat op. Als u een vaak voorhanden zijnde gratis pdf software gebruikt (bvb Adobe Reader), dan kan u daarmee een document dat u hebt gemaakt en opgeslagen in pdf ondertekenen. Uw handtekening zal van het hoogste niveau (“gekwalificeerd”) zijn.

3.    Mag men dat weigeren?

Neen. Als een ontvanger (zoals een bank) zo’n document binnenkrijgt, kan ze met absolute zekerheid nagaan dat dit een veilig document is en dat de handtekening goed is. Dit doet men door de ketting van het certificaat na te gaan (via de door u gebruikte software) tot bij de eerste uitgever. De Belgische overheid zal dus het bewijs leveren dat dit alles veilig en goed is.

Waarom weigert de bediende van de bank dit dan te aanvaarden? Wellicht uit onwetendheid. Sta op uw strepen. Leg uit dat men een handtekening met de erkende eID niet mag weigeren. Deel mee dat het trouwens dezelfde (veilige) technologie is die alle grootbanken gebruiken voor aanmelding in een populaire login applicatie.

-

Jos De Wachter, advocaat en burg.ir., PAQT Advocaten (jos.dewachter@paqt.be)

-

Nuttige links:

https://eid.belgium.be/nl

https://eid.belgium.be/nl/digitale-handtekeningen


Datum: 18/03/2020. Deze nieuwsbrief is louter informatief en dient niet beschouwd te worden als een juridisch advies. Voor uw vragen of een juridisch advies kan u contact opnemen met ons kantoor.

Jos De Wachter - advocaatICT- en IP-recht

Jos De Wachter - advocaat

ICT- en IP-recht